Els Dorssers

Zorgcollectieven Limburg

Introductie

vkkl-logo

In februari 2013 ben ik gestart met een stage-opdracht voor de Vereniging Kleine kernen in Horst. Doel was om zorginitiatieven in Limburg in kaart te gaan brengen die door de bewoners zelf worden georganiseerd en me verder te verdiepen in de zorgcoöperatie. Gemeenschappelijk van deze zorginitiatieven is dat ze gericht zijn op het zolang mogelijk kunnen blijven wonen in het eigen dorp en dat de projecten van onderop door de inwoners worden ontwikkeld en beheerd.

Een uitdagende opdracht waar ik met veel enthousiasme aan ben begonnen. Tijdens de oriënterende fase van de stage rees het idee om een weblog te gaan bijhouden. We hebben met complexe veranderingen te maken in de samenleving waarbij we met elkaar aan het zoeken zijn naar mogelijke oplossingen. Co-creatie is een belangrijk sleutelwoord geworden naar de toekomst toe. Met de juiste verbindingen, die makkelijker tot stand kunnen worden gebracht met behulp van de sociale media, kun je efficiënt en doelgericht informatie voor een specifiek onderwerp vinden en delen.

De komende tijd wil ik middels het bijhouden van deze weblog geïnteresseerden op de hoogte houden van mijn ervaringen, kennis en praktijkvoorbeelden op het gebied van zorginitiatieven in Limburg en dan meer specifiek de zorgcoöperatie. Ik ben daarnaast ook  geïnteresseerd  in de succesfactoren van deze zorginitiatieven. Waarom is het mogelijk dat in het ene dorp wel een succesvol zorginitiatief wordt gerealiseerd en dit niet lukt in een aangrenzend dorp?

Inmiddels is het 2016 en zijn van de zoektocht in het Limburgse een rapport en een publicatie beschikbaar. Het schrijven heeft me niet meer losgelaten en het onderwerp levert nog voldoende inspiratie op om regelmatig weblogs te publiceren.

Eén reactie op “Introductie

  1. John Dassen
    april 19, 2013

    Beste Els,

    Een prima initiatief.
    Ik heb met veel interesse kennis genomen van de inhoud.
    Ik zal deze weblog de komende periode actief blijven volgen.
    Veel succes met je stageopdracht, ik ben zeer benieuwd naar het eindresultaat.

    Groetjes,
    John Dassen
    j.a.dassen@home.nl

Geef een reactie

Informatie

Dit bericht was geplaatst op maart 13, 2013 door .

Navigatie

