Els Dorssers

Zorgcollectieven Limburg

Innoveren

innoveren

Een korte introductie van de diffusietheorie  bij innovaties van Rogers

Vier elementen bij diffusie van een innovatie

Volgens Rogers zijn er vier belangrijke elementen in de verspreiding (diffusieproces) van een innovatie te onderkennen (Kelle, 2013):

  • Bij het implementeren van een innovatie zijn  de kwaliteiten persoonlijke voordeel, verenigbaarheid, complexiteit, uitvoerbaarheid en waarneembaarheid belangrijk.
  • De wijze van communicatie; het reclame maken voor de innovatie. Mensen nemen sneller een idee aan van iemand die op hen lijkt dan dat ze wetenschappelijke bronnen erbij gaan halen en het gaan onderzoeken
  • In een adoptieproces van een innovatie zijn er vijf typen mensen waar te nemen: innovators, early adaptors, early majority, late majority en laggards.
  • De waarden en normen van de groep zijn belangrijk bij het implementeren van de innovatie.

Innovatiecurve

Een innovatie adopteren verloopt volgens de diffusietheorie van Rogers in de meeste organisaties volgens een normaal curve. Kennis en innovaties verspreiden zich volgens een vast patroon: een kleine groep vernieuwers (innovators) wordt in de tijd gevolgd door vier andere groepen. Een innovator is een verkenner op onbekend terrein en daarvoor is ondernemerschap, moed, wil en passie nodig. Vervolgens adopteren enkele mensen de innovatie (de early adaptors). Na verloop van tijd adopteren steeds meer mensen de innovatie en zwakt de curve weer af omdat het aantal mensen dat de innovatie niet heeft geadopteerd kleiner wordt.

Uitdagingen innovator

De early adaptors zijn de mensen die een innovatie snel omarmen. Dit is relatief gezien een zeer kleine groep. Toch moet een innovator het in eerste instantie van deze groep hebben. Zij kunnen zorgen voor de kritieke massa: een hoeveelheid gebruikers van een innovatie dat voldoende is om een innovatie rendabel te maken. Hier ligt voor de innovator een eerste uitdaging. Binnen een sociale groep bevinden zich de zogenaamde opinieleiders; mensen die andere mensen goed kunnen beïnvloeden. Zij stellen zich meer bloot aan externe communicatie, hebben een hogere sociale status, zijn meer innovatief en uniek. Daarnaast zijn er de change-agents; mensen met invloed die andere mensen proberen te beïnvloeden om wel of niet voor een innovatie te kiezen. Zij gebruiken hiervoor vaak een opinieleider.

De tweede uitdaging bij het implementeren van een innovatie ligt bij het winnen van een zo groot mogelijke publiek. Dit betekent dat de rest van het publiek daadwerkelijk overtuigd  moet worden. De uitvoerenden moeten weten waar het om gaat want op het moment dat ze inzichten hebben krijgen ze een vorm van intrinsieke motivatie. Bij gedwongen verandering waar geen inspraak is geweest ontstaat weerstand. Hoe minder je overtuigings- en machtsstrategieen in de vroege fase van een innovatie je toepast des te meer bereidheid er is te denken over wenselijkheid van veranderen.

Bronnen:

Kelle, M. v. (2013, Januari 30). Prezi.com. Opgeroepen op Maart 11, 2013, van Diffusions of innovation: prezi.com/1garjwzxjjfo/diffusion-of-innovations/.

Rogers, E.M. (2003). Diffusions of innovation. New York: Free Press.

Links:

Zorgvoorinnoveren.nl

Zorginnovatieboek.nl

Advertisements

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

Informatie

Dit bericht was geplaatst op maart 24, 2013 door .
%d bloggers liken dit: